Влез в акаунта си

Европа през Средновековието

Основата на ранното християнско образованиеОт началото до 4 векПървоначално християнството намира повечето си привърженици сред бедните и неграмотните, като постига малък напредък – както отбелязва св. Павел (1 Коринтяни 1:26) – сред светски мъдрите, могъщите и тези с висок ранг. Но през 2-ри век от н.е. и след това той се харесва все повече и повече на образованата класа и на водещите граждани.образование

Тези хора естествено искаха децата им да имат поне толкова добро образование, колкото те самите, но единствените налични училища бяха училищата по граматика и реторика с тяхната гръко-римска, нехристиянска култура. Имаше различни мнения сред християнските лидери относно правилното отношение към тази дилема, пред която са изправени всички християни, които търсят добро образование за децата си. Гръцките отци – особено християнските платоници Климент Александрийски и Ориген – се стремят да докажат, че християнският възглед за вселената е съвместим с гръцката мисъл и дори смятат християнството за кулминация на философията, към която трябва да се търси път чрез либерални изследвания. Без либерално образование християнинът би могъл да живее живот на вяра и послушание, но не би могъл да очаква да постигне интелектуално разбиране на тайните на вярата или да очаква да оцени значението на Евангелието като среща на елинизма и юдаизма. Св. Августин и Св. Василий също толерират използването на светските училища от християните, като твърдят, че литературната и реторическа култура са ценни, докато се поддържат подчинени на християнския живот.кан академия български език

Римският теолог Тертулиан, от друга страна, се отнасяше с подозрение към езическата култура, но призна необходимостта (макар и да го осъждаше) от използване на наличните образователни съоръжения.

Във всеки случай повечето християни, които искат децата им да имат добро образование, изглежда са ги изпратили в светските училища; тази практика продължава дори след 313 г., когато император Константин, който е приел християнството, спира преследването на християните и им дава същите права като на останалите граждани. Християните също създават катехизически училища за религиозно обучение на възрастни, които желаят да бъдат кръстени. От тези школи най-известната е тази в Александрия в Египет, която има поредица от изключителни ръководители, включително Климент и Ориген. Под тяхното научно ръководство то разработи много по-широка учебна програма от обичайната в катехетичните училища, включително най-доброто от гръцката наука и философия в допълнение към християнските изследвания. Други школи, моделирани по този в Александрия, се развиват в някои части на Близкия изток, особено в Сирия, и продължават известно време след разпадането на империята на запад.obr.education

От 5-ти до 8-ми век
Постепенното подчиняване на Западната империя от варварските нашественици през 5 век в крайна сметка доведе до разпадането на образователната система, която римляните бяха развили през вековете. Варварите обаче не унищожават империята; всъщност тяхното навлизане е наистина под формата на огромни миграции, които заливат съществуващата и бързо отслабваща римска култура. Позицията на императора остава, варварите упражняват местен контрол чрез по-малки кралства. Римското обучение продължава и има забележителни примери в писанията на Боеций – главно неговата Утеха на философията. Боеций съставя повечето от тези проучвания, докато действа като директор на гражданската администрация при остготите.образование без раници

Също толкова известен е неговият съвременник Касиодор (ок. 490–ок. 585), който, като министър при остготите, работи енергично върху своята визия за civilitas, програма за образование на обществеността и развитие на стабилна административна структура. Така, въпреки политическите и социални катаклизми, методите и програмата на древното образование оцеляват до 6 век в новите варварски средиземноморски кралства; наистина, варварите често са били впечатлени и привлечени от римските неща. В остготска Италия (Милано, Равена, Рим) и във вандалска Африка (Картаген) училищата на граматиците и реторите оцеляха за известно време и дори в онези места, където такива училища скоро изчезнаха – като Галия и Испания – частни учители или родители поддържат традицията на класическата култура до 7 век.khan academy българия

Както и в предишните векове, дадената култура е по същество литературна и ораторска: граматиката и реториката съставляват основата на изследванията. Учениците четат, препрочитат и коментират класическите автори и ги подражават, като съставят определени видове упражнения (dictiones) с цел да постигнат перфектно овладяване на техния стил. В действителност обаче практиката беше безразборна, а резултатите бяха механични и лоши. Гръцкият се пренебрегваше все повече и повече и опитите за съживяване на елинистичните изследвания бяха ограничени до намаляващ брой учени.obr.education