Влез в акаунта си

Съвети за подобряване на уменията за четене с разбиране

Кулинарни книги, социални медии, ръководства за употреба – където и да погледнете, живеем заобиколени от думи. Ето защо четенето с разбиране malchugani е едно от най-ценните умения, които един ученик може да овладее. 

Но то не е автоматично. Четенето с разбиране трябва да се преподава в класната стая, за да има траен ефект, независимо дали преподавате английски malchugani език в детската градина или в гимназията. 

Много ученици се затрудняват с разбирането и осмислянето на текста по различни причини:

Те предпочитат различен стил на учене

Не се интересуват от четене или писане

Нямат необходимите предварителни знания, за да malchugani разберат текста

Трудно се съсредоточават върху една дума в даден момент и пропускат важни идеи

Работят с обучителна потребност като дислексия, която затруднява разбирането на писмени материали

Всеки ученик заслужава възможността да изгради критични умения за разбиране. Продължавайте да четете за единадесет стратегии, които можете да използвате в класната стая, за да помогнете на учениците да обичат да четат!

Какво представлява разбирането на текста и защо е важно?

Четенето с разбиране е способността на читателя да разбира явното и скритото значение на даден текст или писмено произведение. 

То надхвърля знанията за речника и разпознаването детски играчки на думи, за да добави смисъл. Когато учениците използват уменията за четене с разбиране, те превръщат думите в мисли и идеи. 

Четенето е един от най-важните начини учениците и възрастните да научават нова информация. Както се посочва в едно проучване в „Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences“: „Четенето с разбиране е една от най-сложните когнитивни играчки дейности, в които участват хората, което я прави трудна за преподаване, измерване и изследване.“

Четенето с разбиране може също така да помогне на читателите, които изпитват затруднения, да изградят удоволствие от четенето и да участват по-пълноценно в уроците. 

И това не е само за класната стая – разбирането на текст има приложение в реалния живот за читатели от всички възрасти. То може да:

да подготви читателите да вземат добри решения в ежедневието, като използват наличната информация

Да даде на читателите способността да мислят критично деца за това, което четат онлайн и в новините

да помогне на читателите да разчетат смисъла на рецепти, указания или други инструкции стъпка по стъпка

да помогне на учениците да преминат от разпознаване на думи към разбиране и запомняне на текста

Подобряването на четенето с разбиране може да помогне на учениците ви да станат успешни читатели в класната стая и извън нея до края на живота си.

Два основни компонента на разбирането

Двата основни компонента на разбирането при четене са познаването на лексиката и разбирането на текста. И двете умения се съчетават, за да помогнат на учениците да извлекат максимална полза от текста. 

Познаване на лексиката

Лексикалните познания са мястото, където започва разбирането малчугани на текста. Учениците с добри лексикални стратегии разбират какво означават думите и разполагат с предварителни знания, за да разберат даден текст. 

То включва и стратегии за използване на контекстни подсказки за определяне на значението на непознати думи. Процесът на четене с разбиране приключва, преди да е започнал, ако учениците нямат солидни речникови познания или способност да научават нови думи.

Разбиране на текст

Разбирането на текст е цялостен поглед върху това какво точно означава даден текст. То помага на учениците да взаимодействат с текста, за да разберат какво се казва и какво трябва да научат от него.

Когато учениците имат добри умения за разбиране на текст, те могат да отговарят на въпроси за това какво казва авторът, да обобщават откъса и да свързват информация между текстове или предишни знания. 

Накратко, това им помага да преминат отвъд буквалното разбиране към по-високи нива на мислене.

7 начина за подобряване на уменията за четене с разбиране

Независимо дали преподавате в гимназията, или в началното училище, никога не е късно да използвате стратегии за разбиране на прочетеното, за да подобрите разбирането, да повишите степента на запаметяване и да създадете връзки. Всеки ученик е различен, затова адаптирайте методите си на преподаване в съответствие с тях!

Някои от най-ефективните стратегии за четене с разбиране включват:

1. Надграждане на съществуващите знания

Една от най-големите пречки пред разбирането на прочетеното е липсата на предварителни знания. 

Ако например четете текст за астрономия, помолете учениците да запишат или обяснят какво вече знаят за Слънчевата система. За по-лесно вникване, помолете учениците да отговорят на бързи въпроси или да попълнят KWL (знам, искам да знам, научих) таблица и споделете резултатите. 

Или прочетете нехудожествени и художествени книги, които обхващат една и съща или припокриваща се тема. Например, нехудожествена книга за прасетата и книжка с картинки, в която прасетата са герои. Учителите могат да се позоват на фактите от нехудожествената книга, за да обсъдят кое е факт и кое – измислица.

Уверете се, че всички ученици разбират ключовите термини и идеи, преди да прочетете текста, така че всички да започнат на една и съща страница (буквално). Това помага на учениците да правят изводи и да свързват текста с неща, които вече знаят, като по този начин изравняват шансовете си, когато става въпрос за предварителни знания.

2. Идентифициране и обобщаване на основните идеи

След като учениците прочетат, обобщаването на текста може да им помогне да извлекат основните моменти и да усвоят повече информация. 

Когато въвеждате обобщаването, насочвайте учениците с помощта на насочващи въпроси и определена структура – дължина, ключови моменти и т.н. Използвайте формата „Аз правя, ние правим, ти правиш“, за да моделирате добри техники за обобщаване. 

Като моделирате практиката, научете учениците как да:

да отделят фактите от мненията

да намират ключови идеи сред допълнителна информация

да идентифицират важни думи и фрази

да търсят лексика, която не разбират

Ученето на учениците как да правят това съзнателно помага на мозъка им да започне да обобщава автоматично, което води до по-добро разбиране на текста като цяло.

3. Използване на онлайн ресурси

Благодарение на интернет четенето не се случва само в реално време – то е и онлайн! Има много ресурси, които можете да използвате в класната стая, за да ангажирате деца с различни интереси, докато упражняват разбирането на текст.

Prodigy English е съвсем ново приключение, което въвежда децата в свят, изпълнен с приключения, желания и още начини да обичат четенето.

Неговата платформа, базирана на игри, насърчава учениците да отговарят на въпроси за четене и език, съобразени с учебната програма, за да получат повече енергия. След като получат енергия, играчите могат да събират ресурси от постоянно разрастващия се свят, да изработват предмети, да печелят монети и да построят свое собствено село.

Докато играят, ще можете да проследявате техния напредък и постижения. Регистрирайте се за безплатен учителски акаунт още днес!

4. Използвайте нагледни материали

За да помогнете на учениците да изградят в съзнанието си представа за това, което четат, използвайте визуални средства и техники за визуализация. 

Започнете, като четете на глас и помолите учениците да се опитат да си представят случващото се в главите им. След това използвайте подкани за писане, като например: „Как да си представим, че е възможно да си представим нещо?

Какви цветове видяхте най-много?

Как според вас е изглеждала обстановката?

Как бихте описали главния герой?

Какви звуци според вас бихте чули в света на историята?

Накарайте учениците да нарисуват сцена, герой или история за още по-добро разбиране. Те могат да направят родословно дърво на героите или забавни бележки, които да им помогнат да запомнят ключовите моменти в историята!

Таблици за закрепване, стени от думи или книги с картинки също могат да помогнат за затвърждаване на ключовите понятия за учениците. Когато те могат да визуализират историята или информацията, която четат, е по-вероятно да запазят ключовата информация.

5. Развиване на лексикални умения

Лексиката е важна част от разбирането на текста и е от съществено значение за лекотата и плавността на четенето. Стратегиите за преподаване на лексика могат да помогнат на учениците да изградят инструменти за самостоятелно разбиране на нови думи. 

За да помогнете на учениците да научат и запомнят нови думи, опитайте:

да направите стена с думи в класната стая

Свързване на нови думи с физически действия

Създаване на графични органайзери, които помагат да се свържат познатите думи с новите.

Стратегиите за четене на глас също могат да ви помогнат да моделирате процеса на учене на нови думи за учениците. Покажете им как да използват контекстуални подсказки, за да открият значението, и ги помолете да направят списък с всички нови думи, които знаят или искат да научат. 

6. Прилагане на стратегии за мислене

За да насърчите учениците да се ангажират критично с даден текст, задавайте им въпроси за:

къде могат да забележат пристрастия в материала

Защо авторът е избрал определен жанр или стил

Какво според тях се е случило преди или след историята

Защо героите са реагирали на ситуациите по начина, по който са го направили

Тези въпроси карат учениците да се замислят за по-дълбокия смисъл на текста и им помагат да използват умения за критично мислене, докато търсят ключови моменти. Насърчавайте учениците да задават уточняващи въпроси, когато не знаят какво се казва в текста, или да изграждат мисловни карти, за да правят връзки между идеите и предварителните знания.

7. Създайте сценарии с въпроси и отговори

Задаването на въпроси на учениците по различни аспекти на текста им помага да го разгледат с нови очи и да намерят нови начини за тълкуването му. 

Използвайте въпроси, които предизвикват учениците да намерят отговорите:

В няколко различни части на текста

самостоятелно, като използват предварителни знания

В собствените си мнения и отговори на текста

Задавайте въпроси на учениците, за да изясните смисъла, да им помогнете да разберат по-добре героите, да направят прогнози или да им помогнете да разберат намерението на автора. 

Независимо дали отговаряте на тези въпроси в група или индивидуално, те ще помогнат на учениците да си създадат навик да задават въпроси и да използват умения за критично мислене. В края на краищата магията се случва, когато учениците започнат да мислят отвъд страницата!